Апстракт: У овом постхумно објављеном есеју, професор Трајан Стојановић истражује разлоге за кризу модерности на Балкану, од касне антике па до модерног доба. Стојановић приступа теми како из микроисторијске перспективе, тако и са становишта транснационалног и глобалног историчара који је непрекидно у дијалогу са другим дисциплинама. Он разматра начин развоја премодерних балканских нација и њихових средњовековних држава под утицајем царских освајања (римског, византијског и османског). Указујући на (дис)континуитете и анализирајући балканска друштва током османског периода, он разматра и питање друштвено-економске заосталости. Супротно устаљеним схватањима, идеје просветитељства стигле су на Балкан и утицале на регион који је, додуше, покушао да копира спољне, иностране моделе. Након протестантске реформације, а нарочито Француске револуције, у интерпретацији Трајана Стојановића у Европи су се појавила два модела модерности: „Европа I“ (Европа слобода, односно привилегија) и „Европа II“ (Европа слободе). Стоjановић тврди да су међу православним хришћанима на Балкану поборници модерности били склонији идеалима Европе II.
Кључне речи: Балкан, модерност, Европа, Османско царство, просветитељство, тотална историја
Резиме
Професор Трајан Стојановић у овом постхумно објављеном есеју истражује разлоге за кризу модерности на Балкану, од касне антике до савременог доба. Његов приступ тоталне историје, повезан је са француском школом Анала, којој је Стојановић као бивши студент Фернанда Бродела припадао и о којој је писао. Есеј дискретно прелази кроз различите историјске епохе, између историје, археологије, антропологије, социологије, филозофије и политичких наука, између Балкана, Европе и Блиског истока, али и између микро и глобалне историје, користећи радове на енглеском, француском, немачком и српскохрватском језику. Стојановић разматра предмодерно порекло балканских нација, прекиде изазване царским (римским, византијским, османским) освајањима и континуитете који су их надживели. Чланак представља значајан допринос текућим расправама о модерности у Србији и бившој Југославији. На пример, Стојановић указује на то да османизам, без обзира на своју реформистичку природу, није представљао цивилно друштво, и показује, као и у другим својим радовима, да Балкан није остао изолован од утицаја западне интелектуалне револуције. Још у последњој деценији петнаестог века, штампарске пресе су уведене у Црну Гору, док су идеје просветитељства доспеле до Срба, Грка и Румуна углавном захваљујући њиховим сународницима из Хабсбуршке Монархије. Стојановић такође показује како су глобалне економске кризе из деветнаестог и двадесетог века краткорочно и дугорочно утицале на балканске економије и друштва. Расправа о кризи модерности у Европи, или по интерпретацији професора Стојановића, две Европе: „Европе I“ слобода, односно привилегија, која је била фаворизована у протестантским деловима континента, и „Европе II“, идеала слободе из Француске револуције, која је имала велики утицај међу православним хришћанским народима 19. века, чини централни део чланка. Стојановић такође разматра постверсајски поредак и хабзбуршко наслеђе, настојећи да објасни нестабилност која је наступила након 1918. године на Балкану и шире.