Апстракт: У чланку је анализиран рад Публицистичко-издавач­ког завода „Југославија“ (1956–1962), чији су основни задатак били „спољна пропаганда“ и промоција социјалистичке Југо­славије у свету. Стављен у контекст глобалног Хладног рата, чланак пружа детаљнији увид у саму институцију, начин њеног функционисања, кадровску политику, садржај и главне публи­кације, док, с друге стране, открива цео систем југословенског „пропагандног“ наступања у иностранству. Сȃмо истраживање базира се на необјављеној архивској грађи, која осветљава зна­чајну улогу Публицистичко-издавачког завода „Југославија“ у промоцији земље крајем педесетих и почетком шездесетих година 20. века.

Кључне речи: Публицистичко-издавачки завод „Југославија“, југословенска спољна пропаганда, социјалистичка Југославија, издавачка делатност, историја институције, Информативни билтен о Југославији

Резиме

Средином педесетих година, када је југословенска држава посте­пено обликовала сопствену спољнополитичку доктрину несврстаности, засновану на мирољубивој коегзистенцији и еквидистанци према бло­ковима, карактеристичну по повезивању с новим независним, постко­лонијалним државама, јавила се конкретна потреба за активном про­моцијом земље у свету, пре свега, како би се ублажили притисци који су долазили и с Истока и са Запада. У тим тренуцима, као један од одгово­ра државе, основан је Публицистичко-издавачки завод „Југославија“, за­мишљен као институција за производњу и пласман најразличитијих са­држаја из политичке, друштвене, идеолошке, али и културно-уметничке стварности Југославије. Завод је, као спона између Секретаријата за ин­формације и осталих важних државних и партијских установа, с једне, и амбасада, с друге стране, остварио запажену улогу у склопу система за гло­балну промоцију земље. Ипак, показало се да је, поред одређених непра­вилности детектованих уочи његовог гашења, постојао озбиљан недоста­так кадрова, пре свега оних висококвалификованих, што је дефинитивно утицало на квалитет његовог рада. Једна од најзначајнијих публикација Завода „Југославија“ био је Информативни билтен о Југославији (1956– 1959), који је излазио на неколико светских језика. Часопис је дистрибу­иран глобално, углавном преко југословенских амбасада које су га план­ски растурале. Као најрепрезентативније издање, Информативни билтен обрађивао је готово све пропагандне теме из репертоара Завода, док је квантитативном анализом утврђено да је нагласак био на економско-со­цијалним питањима.

Nazad