Апстракт: У чланку је анализиран рад Публицистичко-издавачког завода „Југославија“ (1956–1962), чији су основни задатак били „спољна пропаганда“ и промоција социјалистичке Југославије у свету. Стављен у контекст глобалног Хладног рата, чланак пружа детаљнији увид у саму институцију, начин њеног функционисања, кадровску политику, садржај и главне публикације, док, с друге стране, открива цео систем југословенског „пропагандног“ наступања у иностранству. Сȃмо истраживање базира се на необјављеној архивској грађи, која осветљава значајну улогу Публицистичко-издавачког завода „Југославија“ у промоцији земље крајем педесетих и почетком шездесетих година 20. века.
Кључне речи: Публицистичко-издавачки завод „Југославија“, југословенска спољна пропаганда, социјалистичка Југославија, издавачка делатност, историја институције, Информативни билтен о Југославији
Резиме
Средином педесетих година, када је југословенска држава постепено обликовала сопствену спољнополитичку доктрину несврстаности, засновану на мирољубивој коегзистенцији и еквидистанци према блоковима, карактеристичну по повезивању с новим независним, постколонијалним државама, јавила се конкретна потреба за активном промоцијом земље у свету, пре свега, како би се ублажили притисци који су долазили и с Истока и са Запада. У тим тренуцима, као један од одговора државе, основан је Публицистичко-издавачки завод „Југославија“, замишљен као институција за производњу и пласман најразличитијих садржаја из политичке, друштвене, идеолошке, али и културно-уметничке стварности Југославије. Завод је, као спона између Секретаријата за информације и осталих важних државних и партијских установа, с једне, и амбасада, с друге стране, остварио запажену улогу у склопу система за глобалну промоцију земље. Ипак, показало се да је, поред одређених неправилности детектованих уочи његовог гашења, постојао озбиљан недостатак кадрова, пре свега оних висококвалификованих, што је дефинитивно утицало на квалитет његовог рада. Једна од најзначајнијих публикација Завода „Југославија“ био је Информативни билтен о Југославији (1956– 1959), који је излазио на неколико светских језика. Часопис је дистрибуиран глобално, углавном преко југословенских амбасада које су га плански растурале. Као најрепрезентативније издање, Информативни билтен обрађивао је готово све пропагандне теме из репертоара Завода, док је квантитативном анализом утврђено да је нагласак био на економско-социјалним питањима.