
63

УДК	 32.019.5:070.431.2(497.1)”193”  
	 32.019.5:070.431.2(497.2)”193”  
	 32.019.5:070.431.2(475)”193”

Bojan SIMIĆ, Ph. D.

NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE 
PROPAGANDA IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA 

DURING THE 1930s*

ABSTRACT: Based on primary sources and relevant 
literature the organization and role of news agencies in state 
propaganda in Poland, Yugoslavia and Bulgaria during the 
1930s will be analyzed. Special attention will be paid to 
similarities and differences between the agencies. 

Key words: News agencies, BTA, Avala Agency, PAT, Poland, 
Yugoslavia, Bulgaria, propaganda

A news agency is basically a group of journalists, established 
to supply news organizations (newspapers, magazines and radio) with 
news. The first agencies were formed in the first half of the nineteenth 
century. The oldest news agency was established in France in 1835 
by a Parisian translator and advertising agent, Charles-Louis Havas 
as Agence Havas. Two of his employees, Bernhard Wolff and Paul 
Julius Reuter, later set up rival news agencies bearing their last names 
in Berlin (1849) and London (1851) respectively. In 1853, in Turin, 
Guglielmo Stefani formed the Agenzia Stefani and this became the 
most important agency in the Kingdom of Italy and the set example 
was soon followed by the other countries and agencies.1 

1	 Chronologically the second world wide agency was the American Associated Press 
established in 1848.

*	 This article was written as part of scientific project: Tradition and transformation – 
historical heritage and national identities in Serbia in the 20th century (№ 47019), 
which has been financed by Ministry of Education and Science of Republic of Serbia.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

64

Literature about news agencies in Poland, Yugoslavia and 
Bulgaria in the Interwar period is rather limited. Only few titles 
considering general history of agencies has been written for the period 
in question.2 This fact is mainly due to a lack of sources (especially for 
cases of Yugoslavia and Bulgaria). This paper is a small contribution 
to the subject and call for further research. Before analyses of three 
countries under review one should examine the situation on the general 
European level.

News agencies in Europe in the 1930s 

Over the years, news agencies became increasingly important 
and thus became more attractive to the governments. Generally in Eu-
rope in the 1930s, one could find three different systems of relations 
between the news agencies and states:

1) The system of free press, where all telegraph agencies were 
private, some were subsidized by the government and had their own 
correspondents and special envoys in the publishing houses. Central 
government offices, which were adjunct to the Ministries of Foreign Af-
fairs only, had limited direct contact with the agencies. This applied to 
countries such as France, England, USA and Belgium.

2) The system of controlled press in which the agencies oper-
ated as semi-governmental official agencies and their correspondents 
were located in major capital cities. The government authorities had 
impact on the press and this system was implemented by such coun-
tries as Romania, Hungary and Turkey.

3) The system of directed press in which the institutions of news 
agencies were subordinated to press discipline exercised by the gov-
ernment and ruling parties. Members of the ruling circles were officials 
in the agencies and the agencies were instruments in the hands of the 
government. This was the case in the countries such as Italy, Germany, 
Soviet Union and Spain.

2	 W. Grabowski, Polska Agencja Telegraficzna 1918–1991 [Polish Telegraph Agen-
cy 1918–1991], (Warsaw, 2005); E. Rudzinski, Informacyjne agencje prasowe w 
Polsce 1926–1939 [Press Informational Agencies in Poland 1926–1939], (War-
saw, 1970); 100 години Бьгарска телеграфска агенция [100 Years of Bulgarian 
Telegraph Agency], (Sofia, 1998); Б. Симић, „Агенција ’Авала’“ [Avala Agency], 
Зборник Матице српске за историју, број 75–76/2007, Нови Сад, 75–91.



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

65

Over the years, news agencies began to cooperate with one 
another and it was necessary to define their obligations more precisely. 
In the late 1920s and in the 1930s, there were as many as thirty news 
agencies, in as many countries and these functioned as an unofficial 
World League of Press Associations for the exchange of news. Most of 
them were European countries except for the USA, Canada, Japan and 
China.3 The majority of the countries represented in the world alliance 
had one or more news agencies in addition to their main agency, e.g. 
Great Britain had seven and Italy four other agencies.4 The exceptions 
were the smallest countries or countries where agencies were made 
official or semi-official. 

Initially, each agency was restricted to the sale of news entirely 
in its own country or in defined territories. At the London meeting 
in 1932 of the representatives of Reuters, Associated Press, Havas 
and Wolff5 agency, that arrangement was liberalized and any one of 
the agencies was permitted to sell its services independently to any 
newspaper or other clients wanting it in a country normally served by 
one of the other member agencies.6

The four biggest agencies had arranged coverage for most of the 
world in the following way, with the exchange of news among them: 
Associated Press – United States, Central America and South America 
in co-operation with Havas; Reuters – Great Britain and the British 
Colonies, the Netherlands, the Far East and Near East in co-operation 
with Havas; Havas – France, the French Colonies, Romanic countries 
3	 Members of the World League of Press Associations were: Amtliche Nachrichtenstelle 

(Austria), Agence Télégrapique Belge (Belgium), Bulgarska Telegrafska Agenciya 
(Bulgaria), Canadian Press, Ltd (Canada), Reuters, Branch of British Agency (Chi-
na), Československa Tisková Kancelá (Czechoslovakia), Ritzaus Bureau (Denmark), 
Eesti Telegraafi Agentuur A. S. (Estonia), Finska Notisbyran (Finland), Agence Ha-
vas (France), Deutsches Nachrichten Büro G.m.b.h (Germany), Reuters, Ltd. (Great 
Britain), Agence d’Athènes (Greece), Magyar Távirati Iroda (Hungary), Agenzia 
Stefani (Italy), Domei Tsushin Sha (Japan), Latvijas Telegrafa Agentura (Latvia), 
Agence Télégraphique Lithuanienne (Lithuania), Algemeen Nederlandsch Persbu-
reau (Netherlands), Norske Telegrambyr (Norway), Polska Agencja Telegraficzna 
(Poland), Agence Havas, Branch of French Agency (Portugal), Agence Orient Radio 
(Romania), Telegrafnoje Agentstwo Ssojusa, TASS (Soviet Union), Agencia Tele-
grafica Fabra (Spain), Tidningarnas Telegrambyr (Sweden), Agence Télégraphique 
Suisse (Switzerland), Anodolu Ajansi (Turkey), Associated Press (U.S.A), Agencija 
Avala (Yugoslavia).

4	 Other British agencies were: British United Press Ltd, Central News Ltd, The Central 
Press Ltd, Exchange Telegraph Co. Ltd, Press Association Ltd, British Continental 
Press, London General Press and Italian were: Agenzia di Roma, Agenzia Volta, 
Agenzia Telegrafica Orientale, Radio Nazionale.

5	 Wolff became known in 1933 as the Deutsches Nachrichten Büro (DNB).
6	 R. Desmond, The Press and World Affairs, (New York, 1937), p. 68.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

66

of Europe, South America in the co-operation with the Associated 
Press and Near East in co-operation with Reuters; DNB – Germany and 
Austria.7

The majority of news agencies in the 1930s Europe were official 
or semi-official. The classic examples of official agencies were in 
Germany, Italy and the Soviet Union. In those countries, opposition or 
unwelcome views almost never received any publicity unless it suited 
the regime’s propaganda purposes as the news agencies were in fact 
agencies of those governments. The situation with the semi-official 
agencies was a bit different but in many cases, it was not that diverse 
from the official ones. Most of the semi-official news agencies were tied 
to a government and subsidized by them.

All news agencies at some point co-operated with the government 
out of national loyalty. Even agencies that were declared as independent 
were at least partly propaganda organizations. The agencies on 
occasion received exclusive news releases from their governments 
and in return, they provided the governments with advance copies of 
incoming foreign dispatches before distribution. This sometimes gave 
governments the opportunity to revise dispatches in accord with the 
official viewpoint and, in some cases, to withhold the news completely 
until a time that seemed more suitable for its release.8

Establishment of news agencies in Poland, Bulgaria and 
Yugoslavia and their early years

Of three countries under review the first to found the news agency 
was Bulgaria. The organization of Bulgarian state propaganda started 
as early as the nineteenth century while the country was still under the 
rule of the Ottoman Empire. One of the key steps in that direction was 
the establishment of the Bulgarian Telegraphic Agency (BTA) in 1898 
and this was founded by the decree of King Ferdinand. Initially, it was 
only the agency for delivering telegrams about events abroad and the 
first bulletin was published on 16th February. In the early years BTA was 
based on the model of the Russian Petersburg Telegraph Agency and 
unlike most news agencies at the time, which were private, BTA had 
the status of a special department within the Ministry of Foreign Affairs 

7	 Ibid.
8	 Ibid, pp. 73–74.



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

67

and Religions (MVRI). In the period in question, the head of the Office 
was the experienced journalist I. Herbst. The associates were young 
educated people who excelled in their command of foreign languages.9

In the beginning, its purpose was to provide the Bulgarian 
media with information on domestic and international events. Most 
of the news dealt with events taking place at European royal courts, 
crime, trade and message exchange. In addition, the Agency provided 
information on events in the country to foreign telegraph agencies. 
Initially, there were only five employees: director, his deputy, press 
clerk plus two collaborators in the technical area.10

After the First World War, BTA signed new contracts with the 
most important news agencies like Havas, Reuters, Wolf and Stefani. 
The main tasks in that period was: to maintain contact with Europe’s 
largest agencies, to protect the Bulgarian national cause abroad, to 
fight against negative foreign propaganda about Bulgaria and to inform 
the foreign press about the situation in the country.11

The situation in BTA in the late 1920s was not satisfactory. Some 
concerns were expressed in a note written by the Press director in 
December 1929 as director Ivan Popov urged for the separation of 
BTA and to formally make it a private agency on commercial grounds 
with the aim to improve its role in state propaganda. Besides the 
obvious, Popov stated one other reason: „Especially for one small and 
weak country like ours, this is of great importance, because, when a 
telegraph agency is official, the responsibility for all its telegrams which 
are unfavorable for some countries lies with the official government… ”12 
At the end of the passage, Popov asked a very inmportant question: 
„How many times has BTA missed an opportunity to publish some 
interesting and useful news because it was unpleasant for this or that 
neighboring country! Is this a weakness?“13 From the point of view of 
state propaganda, this was a valid point. At the time in Europe, state 
propaganda tasks were becoming increasingly more demanding and 
9	 И. Илчев, Родината ми права или не [My Real Motherland or Not], (Sofia, 1995), 

p. 148.
10	 Бьлгарските дьржавни институции 1879–1986 [Bulgarian State Institutions 

1879–1986], (Sofia, 1987), pp. 38–39.
11	 Ibid.
12	 Архив на Бьлгарска телеграфна агенция [Archive of Bulgarian Telegraph Agency] 

(BTA), box 1, Справки за БТА, материяли за БТА…, Из докладна записка на 
директора на печата до главни секретар на Министерство на Вьшните работи 
[From the note of director for the Press addressed to secretary general of Ministry 
of Foreign Affairs], p. 2.

13	 Ibid.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

68

complicated and the official news agencies were always marked and 
sometimes treated with distrust. Nevertheless, Bulgaria did not follow 
the proposed measures and remained one of the countries with a state 
news agency during the Interwar period.

  The Yugoslav Avala Agency was formed in September 1919 
after the founding of Yugoslavia (at that time known as the Kingdome 
of Serbs, Croats and Slovenes). Initially, French journalist Albert 
Mousset was in charge of this organization14 and he was a friend of 
King Aleksandar Karadjordjević. He remained in this position until 1927 
when he left under suspicious circumstances.15 From 1920, the agency 
began to receive news from some European capitals (Paris, Bern, 
Athens, Madrid) and began to develop its network of international 
correspondents. In the first phase of its development, Avala was 
subordinated to the Press Office of the Ministry of Foreign Affairs and 
French was the official language of the agency.

In the late 1920s, the news agency in Yugoslavia, as in Bulgaria, 
started to lag behind the leading European agencies and this was 
expressed in the letter written in 1929 which urged for the necessary 
changes in the work of Avala, the report described the situation in the 
agency in the late 1920s: 

„As an official agency, Agency Avala is not capable of satisfying 
the all the needs of modern journalism, and even less so in the service 
of state propaganda. This agency is at the bottom, while other agencies, 
even officials, have their statutes and programs, agency Avala does 
not have a statute, program, and no specified duties. Agency Avala is, 
because of poor expertise and slow control of its work, doomed to be 
late with the news and this is why other agencies are often unsatisfied 
with its work.“16

14	 Albert Mousset (Paris, 1883–1975) was a journalist and historian. In 1908, he com-
pleted his studies at the School for Archives. He was a librarian trainee at the Minis-
try of Foreign Affairs, Secretary of the Committee for the publication of documents 
relating to the origins of the war of 1870–1871 and in charge of courses at the 
L’école des Hautes études hispaniques, attached to the Embassy of France in Ma-
drid. In addition, he was the founder and editor of the magazine Affaires étrangères 
(Foreign Affairs).

15	 According to the Yugoslav writer Vuk Dragović, Mousset maintained some rela-
tions with the French military and one letter considering that matter was found. В. 
Драговић, Српска штампа између два рата, Основа за библиографију српске 
периодике 1915–1945 [Serbian Press Between Two Wars, Basis for Bibliography of 
Serbian Press], (Belgrade, 1956), p. 380.

16	 Arhiv Jugoslavije [Archive of Yugoslavia], (AY), Personal Collection of Vojislav Jova-
novic Marambo (335), box 74.



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

69

Remarks made in this letter were not far from the truth. The 
reorganization of Avala began in June 1929 when the agency left the 
jurisdiction of the Press Department of the Ministry of Foreign Affairs 
and become a joint-stock company with capital of 5 million dinars. The 
state bought the vast majority of stocks, 9,540 out of a possible 10,000. 
Others were bought by the administration of the biggest newspapers 
in Yugoslavia.17 The reorganization was not an easy task. The contract 
between the state and the agency was signed in May 1930 and the first 
payment was made in April 1930.18 The contract regulated relations 
and proscribed obligations between them and the first four articles 
stated the obligations of Avala:

1) To provide information and journalistic services regarding the 
general public interest of the state;

2) To publish official declarations, to send them to newspapers 
in the country and abroad,

3) To publish denials of all writings harmful to the interests of 
the state, with the right to underline its jurisdiction whilst doing it;

4) To deliver its bulletins to the government members, free of 
charge.19

The most important obligation of the state was to pay five 
million dinars to the agency for the costs of its operations. The contract 
was signed for five years with the automatic renewal for another five 
if one of the parties chose not to cancel it. The work manual of the 
Avala agency defined the structure and functions of the company. It is 
interesting to note that the contract was signed on the government’s 
behalf by Milan Marjanović, chief of the Central Press-Bureau (CPB), 
the unofficial Ministry of Propaganda.20 This fact only underlined the 
importance of Avala for state propaganda.

The central propaganda institutions were closely connected even 
when the Yugoslav agency Avala ceased to operate under the authority 
of the Office for the Press of the Ministry of Foreign Affairs and became 
a joint-stock company in June 1929. However, this transformation was 
regarded more as a formal than as a real one as the state owned 

17	 Најновија фаза у развоју Агенције Авала [The Newest Phase in Development of 
Avala Agency], (Belgrade, 1937), p. 7.

18	 Ibid, Until 1st April 1930, the Agency managed to spend 3,750,000 dinars of the 
original capital invested by the state. 

19	 AY, 37-75-37, The Contract Between the Yugoslav State and Avala Agency A.D.
20	 More on CPB see: Б. Симић, Пропаганда Милана Стојадиновића [Milan 

Stojadinovic’s Propaganda], (Belgrade, 2007), pp. 79–103.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

70

more than 90 % of the overall stocks.21 The cooperation of the Agency 
with the CPB was, in the words of its general manager at the time, 
„extensive“ and „harmonic“.22 

The Polish Telegraph Agency (Polska Agencja Telegraficzna, 
PAT) was founded in December 1918, shortly after the new state was 
proclaimed as the last of the three agencies. The agency was to be 
subordinated to the Council of Ministers as an official press and news 
agency.

According to the regulations, the main tasks of the agency were: 

1) Informing the Polish society on all forms of political, social, 
cultural and economic development; both at home and abroad, and 
providing reliable foreign news about Polish affairs;

2) Posting their own bulletins and being an exclusive agent for 
posting official publication toll, non-commercial institutions and 
state enterprises, or acting under government control in all national 
and international journals, as well as the exclusive placement of 
advertisements in all kinds of the above-mentioned state institutions 
through posters, ads, film, photography, etc.

3) The exclusive agency in making films and photos of buildings of 
the premises and offices and state institutions on state properties.23

To achieve the following goals, PAT used different methods, 
the most important of which was the publishing of daily bulletins with 
information. It is difficult to present a full range of editorial activities 
because of the large number of changes during this period. From the 
beginning the Polish agency was bigger in size compared to other two 
which was understandable because Poland was country with more than 
30 million people while Yugoslavia had 15 and Bulgaria only 6 million 
inhabitants.

The structure and duties of agencies during the 1930s

At this time in Europe, state propaganda tasks were becoming 
increasingly more demanding and complicated and the official news 

21	 Најновија фаза..., p. 6.
22	 Ibid, Извештај директора Агенције Авала Светислава Петровића из 1937. године 

[The Report of the Director of „Avala“ Agency, Svetislav Petrovic, from 1937].
23	 Archiwum Akt Nowych [Archive of Modern Documents], (AAN), PRM, 33-5, Letter of 

the director Starzynski from June 1930.



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

71

agencies were always labeled and sometimes treated with distrust. 
In 1930, BTA was one of the three sections of the Press Department, 
together with the sections for the Press and Documentation. One 
positive step was made when the self-writing radio receiving set „Hal“ 
was obtained in 1932. Those sets were rented from agencies like 
Reuters, Havas, GTA and Stefani. The Press Department was renamed 
the „Press Section“ and it functioned within the framework of Ministry 
of Foreign Affairs with three separate departments – BTA, Press and 
Information and Documentation where the number of employers varied 
from 16 to 39 people.24 

After the coup d’état in 1934, official censorship was introduced 
which was reflected by the short existence of Censors Committee 
within BTA.25 In 1936, BTA was reorganized again where the Press 
Office was re-established with three sections – the BTA, Press Service 
and Information and Documentation and the only formal change was 
the renaming of the Documentation section into „Information and 
Documentation“.

The final structure of the Press Office  and its obligations were 
set by the Book of Regulations from 1937, which organized the division 
into: 

1) Secreteriat; 
2) Department for Information and Documentation;
3) Press Department   
4) BTA. 

Institutions with this structure existed until the fall of the 
Monarchy in September 1944 and the number of employees increased 
to 77.26 All sections, BTA included, reported to  director of the Press 
Office. He reported to the Minister of Foreign and Religious Affairs for 
more important issues and carried out the orders given by the minister. 
The director maintained contact between the ministry and local press 
and gave information to the foreign correspondents in Bulgaria.  

The new Book of Regulations issued in July 1937 regulated the 
position and the tasks of BTA (articles 21 to 31). According to the first 
article referring to BTA, its tasks were: to notify government, press and 
subscribers about the situation abroad, to spread news from Bulgaria 
24	 И. Калчева, Бьлгарска телеграфна агенция (1898–1944) [Bulgarian Telegraph 

Agency 1898–1944], unpublished BA thesis from Faculty of Journalism, (Sofia, 
1975), p. 54.

25	 Ibid, p. 56.
26	 Бьлгарските дьржавни институции..., p. 39.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

72

through foreign news agencies and with its own correspondents and 
state consulates, and to give economic and financial news to its 
subscribers.27 The main obligation of BTA was to usually publish three 
bulletins per day, at 13, 19 and one hour after midnight. These bulletins 
were in Bulgarian and French. In the holiday period, its numbers were 
reduced to two and on Sundays, only one bulletin was published. During 
the whole year, there were only three days when BTA was not supposed 
to publish bulletins: 1st January and the first days of Christmas and 
Easter.28 

BTA also published special bulletins that were classified and 
limited to a small group of people. In 1934, the top secret bulletin 
named T-4 was published and only four people were supposed to receive 
this bulletin: The King, Prime Minister, and Director of the Press Office 
and one for the Archive. This was similar to the bulletin T-3 which was 
published in the late 1930s for the King, Prime Minister and Archive 
of the Press Office. However, the T-3 content was the news that was 
unpleasant for Bulgaria as it was received by radio and published in the 
press.29 In 1935, the Hors bulletin was founded in which unfavorable 
telegrams concerning Bulgaria were published.

The budget of BTA was difficult to determine because of lack 
of sources, but it was known that this was part of the budget of the 
Ministry of Foreign Affairs and Religions. The ministry was, of course 
very cumbersome and complex with 412 employees in 1939 compared 
with 70 at the BTA.30 We can conclude that their payments were 
significant. Only for 1939 more than 2 million levas were allocated 
for the BTA payroll while top clerks received 5,810 monthly or around 
70,000 per year.31

At this point, we will examine the structure of the Avala during 
the period under review. The structure of the agency during the late 
1930s consisted of the headquarters in Belgrade and special bureaus 
in Zagreb, Ljubljana and Novi Sad. For a clearer picture, see the 
illustration below:

27	 Централен дьржавен исторически архив [State’s Central Historical Archive], 
(CDA), 325-1-162, Вьнутрешен правилник на Дирекция на печата [Internal Man-
ual of the Office for the Press], Article 21.

28	 Ibid, Article 25.
29	 100 години Бьгарска телеграфска агенция [100 Years of Bulgarian Telegraph 

Agency], (Sofia, 1998), without page numbers.
30	 Статистически годишнак на Бьлгарското Царство 1939 [Annual Statistical Survey 

on Bulgarian Kingdome 1939], (Sofia, 1937–1940), p. 640.
31	 Budget for 1939, p. 11.



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

73

Avala Personnel at the beginning of 193832

HEADQUARTERS (BELGRADE)

Director	 1
Editor in chief	 1
Editors	 4
Acting editors	 2
Chief of sections	 1
Relocated correspondents	 2
Acting chief of services 	 1
Secretary	 1
Associates	 16
Treasurer	 1
Administrative clerks	 10
Typists	 11
Radio telegraphers	 2
Chief of personal	 1
Additional personal	 22
Cleaning stuff	 2
Total	 87

ZAGREB

Editor in chief	 1
Associates	 2
Clerk	 1
Typists	 2
Radio telegraphers	 4
Additional personal	 5
Total	 15

LJUBLJANA

Acting editor in chief	 1
Associates	 1

32	 Годишњи извештај Управног одбора Агенције „Aвала“ А.Д. o раду у 1937. години 
[Annual Report of Governing Body of Avala Agency A.D on the work in 1937], (Bel-
grade, 1938), pp. 123–124.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

74

Clerks	 1
Typist	 1
Radio telegraphers	 3
Additional personal	 1
Total	 8

NOVI SAD

Editor in chief	 1
Associate	 1
Clerks	 1
Typist	 1
Radio telegraphers	 2
Additional personal	 1
Total	 7

CORRESPONDENTS FROM ABROAD

Correspondent from Tirana	 1
TOTAL	 118

From the above table, one could see that 87 of the employees 
(74%) were based at the headquarters in Belgrade. One could also 
conclude that the agencies outposts were the only services at specific 
locations. In different areas of the country, these outposts also had 
different responsibilities. Having been only responsible for the territory 
of the Drava Banovina, the section in Ljubljana published and delivered 
all of its material in Slovenian. This was due to a fact that all the 
leading newspapers in Slovenia were published in that language.33

In Novi Sad, the city with the largest number of newspapers 
in languages ​​of minorities, its section had specific duties and 
responsibilities. The city was the capital of the Danube Banovina where 
six daily newspapers in languages of minorities were published and this 
gave this Avala section a special, „national and promotional“ mission. 
Agency staff noted that the developed minority press often delivered 
news from foreign sources in the absence of domestic information. 
This was not in the interest of the government so an effort was made 
to upgrade the work of Novi Sad’s Avala section. This progress could 

33	 Ljubljana had four daily newspapers in Slovenian: Jutro (Morning), Slovenec (Slo-
venian), Slovenski dom  (Slovenian Home) and Slovenski narod (Slovenian Folk).



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

75

be illustrated by the fact that the quality of reporting operations in 
1935 was deemed to be „primitive“, but in 1937, this service had been 
deemed in every way to have reached the „required standard“.34 In 
total, the bureau had only nine subscribers, of which five were minority 
press (three Hungarian and two German), one was a newspaper in 
Serbian, Dan and three government institutions.

The difference in organization between the Yugoslav and 
Bulgarian institutions was reflected by the fact that the correspondents 
of the Press Office were at the same time correspondents of BTA, 
whereas the Avala agency had its own correspondents. Nevertheless, 
the number of these correspondents was reduced and, after a period 
of time, the majority of the remaining ones were, after all, those of the 
CPB.35 

 In the late 1930s, several correspondents from abroad were 
withdrawn due to financial reasons and correspondents from Paris, 
Vienna and Sofia were also withdrawn during 1937. As can be seen, 
the only remaining foreign correspondent was left in Tirana, the capital 
of Albania, which could be linked to some suggestions made by the CPB 
correspondent.36

As the Bulgarian counterpart, Avala only delivered its classified 
newsletter to those people approved by the government. In the late 
1930s, that decision was made by the Prime Minister Milan Stojadinović 
(1935–1939) and from one document, we could see that Stojadinović 
gave a list of names to the president of the Supervisory Board Stijepo 
Kobasica. The list shows what institutions and people the Prime Minister 
considered crucial for the functioning of the state. They were regents, 
several ministers and chiefs of staff, plus representatives of the General 
Staff and the CPB.37 It should be noted that among them were four 
military officers – Chief of the General Staff, the King’s aide, Chief of 
Intelligence Department and Head of the Operational Department. It 
is interesting to see that the classified bulletins were delivered to both 
Stojadinović’s heads of cabinets. 

34	 Годишњи извештај Управног одбора Агенције „Aвала“ А.Д. o раду у 1937. години 
[Annual Report of Governing Body of the Avala Agency A.D for the year 1937], (Bel-
grade, 1938), p. 73.

35	 Ibid, p. 34.
36	 AY, 38-22. CPB correspondent from Tirana made several suggestions about the ne-

cessity that Avala must attempt to achieve the broadest influence in Albania and to 
counterpart rising Italian influence.

37	 The list has 17 names.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

76

The structure of the Polish agency was more complex than the 
previous two mentioned agencies and during the 1930s,  PAT consisted 
of the following parts:

1) Information Office
2) Publication Office
3) Advertisement Office 
4) Film Office
5) Film Institute
6) Printing Headquarters
7) State Printing
8) P.A.T. branches

Informing the Polish society about all kinds of manifestations of 
political, social, economic and cultural life, both at home and abroad, 
and providing overseas news to whole of Poland was the main goal of 
the Agency. All that was mainly the task of the Information Office.  

The Information Office of PAT provided the following services:

1)	Information for the daily press;
2)	Information for foreign agencies and PAT’s correspondents;
3)	Information for public authorities;
4)	Illustration of publications;
5)	 Information for the Polish ships at sea (Patoceana).38

The main preoccupation of other offices is clear just by looking 
their names. Among  other duties, they had the task to provide funds 
to cover the operating expenses of providing the relevant information.

The main objective of PAT was to maintain the level and range of 
information „from the Government’s point of view and the interests of 
the State“ (w myśl wskazań Rządu i interesu Państwa).39 The influence 
of information provided by PAT was significant and important for state 
propaganda. In order to achieve the aforementioned tasks, PAT needed 
a huge number of subscribers and clients. Among the subscribers 
during the 1930s, PAT had more than hundred daily newspapers with 
an increasing trend: 106 in 1935 and 113 in 1936.40

The annual efforts of the agency resulted in increased business 
and the statistics below illustrated the increase in the amount of 
information sent to the press in the mid thirties: 
38	 AAN, 8-21II, p. 7.
39	 AAN, 8-21II, p. 2.
40	 AAN, 8-21II, p. 7.



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

77

The Information Sent to the Press by Information Office41

YEAR 1934 1935 1936

NEWS (daily) 200 210 230

NEWS (annual) 73,000 76,460 81,000

WORDS (daily) 20,200 22,900 26,000

WORDS (annual) 7,300,000 8,400,000 9,100,000

As it can be seen, the slow but constant increase of work was 
apparent and this progress was vital for state propaganda efforts of  
PAT. The position of the agency as the state agency guaranteed that 
the news was government approved.

Besides the daily news bulletins, the Polish Telegraph Agency 
had several special regular publications. In 1936, those publications 
included the following items:

1) Monitor Polski (Polish Monitor) - Polish Republic Journal;
2) Zbiòr Wyrokòw najwyższego Trybunału Administracyjnego 

(Reports of Judgments of the Administrative Supreme Court) – a 
quarterly;

3) Gazeta Lwowska (Lvov Journal) – daily;
4) Biuletyn Gieldowy (Bulletin of the Stock Exchange) – daily;
5) Wiadomości Porty Gdyńskiego (the Gdynia Port News) – a 

monthly, the authority of the Maritime Office in Gdansk;
6) Rocznik Polityczno-Gospodarczy (Political-Economic 

Yearbook);
7) Special Releases: Arcade, list of State offices and institutions, 

etc.

The aforementioned publications had different public and 
propaganda significance for the state propaganda. Probably the most 
important was Monitor Polski (Polish Monitor) which was established in 
1918 as the official legislative paper of the new Second Polish Republic.42

41	 Ibid.
42	 From September to December 1939, the government section was published in exile 

in France. The Gazette was resumed in 1945 and since 1950, it had been published 
by the office of the Prime Minister (Chairman of the Council of Ministers) to an-
nounce legislation of Parliament (Sejm).



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

78

At this point, it is interesting to analyze the business results of  
PAT sections illustrated in the line of the assigned work. The following 
table from 1936 data illustrated a general business trend:

Profit and losses for the year 1936 (in Polish zlotys)

Sections Outcome Income Balance

Information Office 1,689,345.83 917,496.78 - 771,849.05

Publication Office 849,295.77 1.833,893.65 + 984,597.88

Advertisement Office 1,693,919.15 2,128,601.59 + 434,682.44

Film Office 486,776.52 442,419.06 - 44,357.46

Film Institute 190,976.94 170,553.58 - 20,423.36

Printing Headquarters 3,777,849.98 3,900,023.42 + 122,173.44

State Printing 3,170,381.65 3,639,429.41 + 469,047.76

Source: AAN, 8-21II, p. 31
As seen in the table above, the Information Office made the 

biggest loss, along with the Film Office, but on the other hand, the 
Publication and Advertisement sections made significant profits for the 
agency along with the two printing sections. However, the loss made 
by the Information Office was somewhat excepted due to the nature of 
their work, which was gathering information from home and abroad. 

In the late 1930s, the Polish Telegraph Agency had around 
1,000 employees43 which was by far the largest number of the three 
countries under the review. The agency had various correspondents 
abroad and the most important cities, from the Polish point of view, 
had permanent correspondents (Berlin, London, Paris, Moscow, Wien, 
Riga, Rome, Geneva and New York).44 

The data for 1935 and 1936 shows that the number of 
correspondents increased from 243 to 248 with an interesting change 
in the structure as the number of correspondents at home increased 
by 19, but the number of correspondents abroad decreased by 14.45 
Thus it can be concluded that the regime wanted to concentrate its 
propaganda efforts more towards the domestic audience. 

The job of correspondent was well paid, especially in Poland 
where the directors monthly received about 1,800 zlotys, deputy 

43	 Polska Niepodległa [Indipendent Poland], (Warsaw, 2008), p. 521.
44	 Waldemar Grabowski offered an incomplete list of cities and correspondents of PAT: 

Grabowski, Polska Agencja…, pp. 207–221.
45	 AAN, 8-21II, p. 6.



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

79

director and chief editor between 1,200 and 1,500 zlotys; editors 
received 1,000 zlotys.46 The foreign correspondents received even 
more, if they were employees of a fixed place. For example in Berlin, 
they received between 2,900 to 3,500 zlotys, in Paris they received 
around 3,000 zlotys and in Moscow, which was obviously considered 
the „toughest job“, from between 3,500 and 4,000 zlotys.47

The number of correspondents revealed that PAT was one of the 
top agencies in Europe during the 1930s with between 150 and 180 
correspondents at home and between 70 and 100 abroad. This was 
equal to or even better than, some of its bigger agency rivals, e.g. one 
of the most important world agencies Havas had 100 correspondents 
abroad while German Wolff had only 50.48 These statistics illustrated 
just how seriously the Polish state took propaganda during the period 
under review.

Comparative perspectives on the agencies

The news agencies in Poland, Yugoslavia and Bulgaria were, in 
many ways similar but also significantly different. The Polish Telegraph 
Agency, Avala Agency and the Bulgarian Telegraph Agency had the 
same main responsibilities which were to inform the domestic public 
about events abroad and to inform the foreign public about the situation 
at home. Those main tasks were no different than the ones that other 
agencies had performed during this period all over the world. The 
agencies had an obligation to inform the public at home and abroad „in 
accordance to the public state interest“, make official announcements, 
import and distribute foreign newspapers and journals. Nevertheless, 
their most important role was to transmit official information which 
came from the top of the governing hierarchy so everybody knew that 
the information released was official and „checked“.

The three agencies were different in size, their relationships with 
the government, their structures, levels of funding and several other 
none the less important things. BTA, Avala and PAT were formed as 
governmental institutions with the aim to inform, but propaganda was, 
beyond any doubt, one of the main responsibilities of the agencies. 
PAT was considerably better organized than other two agencies. 

46	 Rudzinski, p. 187.
47	 Ibid.
48	 Rudzinski, p. 185.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

80

Movie making, independent publishing work, wide range of foreign 
correspondents network, highly functional advertisement offices were 
all activities linked only to the Polish agency during the 1930s. 

The Yugoslav and Bulgarian agencies received an annual donation 
from the state and in the case of Avala, this donation amounted to 
5 million dinars, but this sum was not sufficient. The finances were 
often not spent purposefully, so Avala, almost constantly, worked with 
losses. BTA also was totally dependent on state funding and the income 
generated from subscribers was not enough to match the costs of both 
the agencies’ work. 

PAT was the only of the three agencies that was almost self-
financed as the income gained from advertisements and especially from 
sold publications and movies was significant and important. However, 
even that income was sometimes insufficient to cover the growing 
costs of the Polish news agency organization and its well developed 
business, especially in the late 1930s.

The difference between the three agencies under the examination 
was maybe best illustrated when one considered the number of 
employees. With around 1,000 employees,  PAT was by far the biggest 
of the three, almost ten times larger than Avala and more than thirteen 
times larger than its Bulgarian counterpart. This difference was also 
apparent when considering the correspondent network so whilst the 
Yugoslav and Bulgarian agencies had none or few correspondents 
abroad,  PAT had a very highly developed network which was similar to 
that of a leading global agency.

The most significant difference between the number of employees 
in the Polish agency on one hand and those in Yugoslavia and Bulgaria 
can be seen in the Advertisement Office of PAT which employed 75 
people, more than in the whole Bulgarian Telegraphic Agency. This 
difference corresponded with the budgets of the institutions, but also 
with the quality and quantity of work that was completed. 

Judging by the above data,  it can be concluded that the Polish 
Telegraph Agency had a more significant role in state propaganda 
than the news agencies in Yugoslavia and Bulgaria. PAT had more 
responsibilities like publishing official data such as books and magazines 
and making films that were, in the cases of Yugoslavia and Bulgaria, 
the responsibility of other propaganda institutions. Those assignments 
were well beyond the common news agency job scope, which only 
underlined the statement expressed above about the Polish Telegraph 



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

81

Agency’s propaganda influence and significance for the state organized 
propaganda in the period under the review.

The three examined agencies suffered different fates at the 
beginning of the Second World War. The Bulgarian Telegraph Agency 
remained part of the Ministry of Foreign Affairs, even in Communist 
Bulgaria until 1951 when it became an independent institution. Under 
the new regime,  BTA continued its propaganda role, maybe even to a 
greater extent than during the 1930s. Avala Agency formally ceased 
to exist after the German occupation of Yugoslavia. The announcement 
of the liquidation was published (for the third time) in the Opštinskim 
novinama (Municipal Gazette, No. 56, p.4) on 6th June 1941.49 After 
September 1939,  PAT operated in exile, initially in Paris and later in 
London. After the war was over, it functioned as a governmental news 
agency for the Polish government in exile. In 1991 after the fall of 
Communism in Eastern Europe, it was symbolically connected with the 
Polish Press Agency.50

49	 Драговић, Српска штампа..., p. 380.
50	 Polska Niepodległa,  p. 521.



ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ	 1/2013.

82

 
Резиме

Др Бојан Симић

Новинске агенције у служби државне пропаганде  
у Пољској, Југославији и Бугарскоj  
током тридесетих година ХХ века

Кључне речи: новинске агенције, БТА, Агенција Авала, 
ПАТ, Пољска, Југославија, Бугарска, пропаганда

Новинске агенције су играле важну улогу у државној пропа-
ганди европских земаља током тридесетих година ХХ века. Оне су 
биле државне, полузваничне и приватне. Њихова главна дужност 
je била да информишу домаћу јавност о догађајима у иностран-
ству и страну публику о догађајима у матичној земљи. У првом пе-
риоду свога рада, након Првог светског рата, централне новин-
ске агенције у Бугарској (Бугарска телеграфска агенција, БТА), 
Југославији (Агенција Авала) и Пољској (Пољска телеграфска 
агенција, ПАТ) биле су у државном власништву и функционисале 
у складу са „вољом владе и интересом државе“. Иако су агенције 
мењале структуру, па се чак и трансформисале у акционарска 
друштва (Авала), њихова основна функција и веза са државом није 
се мењала.

Новинске агенције у Бугарској, Југославији и Пољској су би-
ле сличне по настанку и основним функцијама, али и различите 
по величини и структури. Све три агенције су примале значајне 
донације од својих влада, а једина која је имала знатну сопстве-
ну зараду била је пољска агенција. ПАТ је имао високе приходе 
од реклама, продатих публикација и снимљених филмова. И по-
ред тога, све три агенције су пословале са већим или мањим гу-
битком. Са око хиљаду запослених ПАТ је био далеко најбројнија 
организација, десет пута већа од Авале и више од тринест пута 
већа од БТА. Разлика између агенција посебно се огледала у мре-
жи кореспондената. Док је пољска агенција имала разгранату мре-
жу по целој Европи, па и свету, остале две агенције су имале све-
га неколико дописника ван матичне државе. Без обзира на бројне 
недостатке у раду и организацији, новинске агенције Бугарске, 



Bojan SIMIĆ, Ph. D.	 NEWS AGENCIES IN THE SERVICE OF STATE PROPAGANDA  
	 IN POLAND, YUGOSLAVIA AND BULGARIA DURING THE 1930s

83

Југославије и Пољске су имале велики значај за државну пропаган-
ду у међуратном периоду.


